Contact us now
71/361 86 70 71/332 40 52

Porady

                                   Wymiana oleju

       Wszystko, co musisz wiedzieć o okresowej wymianie oleju
Odwieczne pytanie, które przynajmniej raz w życiu zadawał sobie lub mechanikowi w serwisie każdy kierowca. Z jednej strony oczywiste jest, że im częściej wymieniamy olej, tym lepiej. Z drugiej strony dobry olej silnikowy nie jest tani, a jego wymiana zajmuje dość dużo czasu. Gdzie szukać kompromisu i jak prawidłowo określić, jaki interwał jest optymalny dla twojego samochodu?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jak często wymieniać olej?” .Jest tylko zalecany przez producenta interwał wymiany oleju w książce serwisowej. Oprócz tego istnieją czynniki zewnętrzne (nie podawane przez producenta auta), które zmniejszają okres przydatności oleju zalanego do silnika. Dalej wszystko zależy od tego, jak bardzo chcesz utrzymywać silnik twojego samochodu w dobrym stanie…
Olej lepiej kupowac jednej i tej samej marki (np.oleje  SELENIA , CASTROL , MOBIL , GM , ELF są dobrej jakości). Takie oleje można wymieniać po 15000 km przebiegu,jeśli warunki eksploatacji samochodu są dobre.Jeśli nawierzchnia jest daleka od idealnej, lepiej terminy wymiany zmniejszyć do około ośmiu tysięcy km przebiegu. Używając oleju zawsze tylko jednej marki nie trzeba płukać silnika przy wymianie .Podczas korzystania z pojazdu należy stale monitorować stan oleju. Z czasem on się starzeje i utlenia się, zbierając w sobie cały nagar, dużo sadzy i brudu. A właśnie to są składniki, które „zjadają” części silnikowe.

         Tak więc prawidłowa logika myślenia przy ocenie optymalnej częstotliwości wymiany   oleju   w    twoim   silniku  jest  dość  prosta:

  1. Patrzymy na zalecenia producenta dotyczące rekomendacji stosownej częstotliwości wymiany.
  2. Ustalamy, jakie czynniki w życiu auta, oprócz przebiegu i czasu, przybliżają moment, kiedy już czas zmienić olej.
  3. Wymyślić dla siebie indywidualny współczynnik (w zależności od pkt 2), według którego skracamy zalecany przez producenta okres.
  4. Wymieniać olej staramy się już na podstawie powyższego i nie zawracamy więcej sobie głowę tym wszystkim.

         Zalecenia producenta samochodu:
Częstotliwość wymiany oleju i filtrów podana jest w książce serwisowej samochodu.W rzeczywistości – to tylko zalecenia producenta co do tego, jak często trzeba zmieniać olej, przystosowane do określonych warunków pracy silnika,które producent uważa średnimi dla tego modelu samochodu (są brane pod uwagę zanieczyszczenie powietrza, jakości paliwa i oleju silnikowego, klasa pojazdu, regionalne cechy pracy i wiele innych).Co do cech regionalnych to tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Niektóre modele samochodów początkowo projektowane są pod konkretne rynki, dla innych w ostatnim czasie producenci zaczęli utożsamiać zróżnicowane interwały serwisowe, w zależności od kraju, w którym został sprzedany taki samochód.

        Jak producent oblicza zalecany okres wymiany oleju?
Czas nie stoi na miejscu, i absolutnie oczywiste, że epoka „wiecznych” samochodów już mineła. Producentam samochodów już dawno nie opłaca się produkować aut, które nie łamią się na przestrzeni kilkudziesięciu lat.Dlatego producent samochodu przy obliczaniu zalecanego zakresu wymiany oleju, o dziwo, zupełnie nie dba o żywotność silnika w dłuższej perspektywie. Dla producenta ważne jest jak będzie pracować silnik w okresie gwarancji fabrycznej, i absolutnie nie jest istotne, co z silnikiem będzie dalej. Ponadto, producentam akurat jest korzystne, aby po zakończeniu okresu gwarancji właściciel samochodu częściej odwiedzał firmowy serwis albo szybko myślił o zakupie nowego samochodu.

Tak więc, dla samochodów okres – koncepcja marketingowa, a głównym zadaniem przy jego obliczaniu – zapewnić minimalne koszty serwisu gwarancyjnego przy maksymalnej atrakcyjności samochodu dla potencjalnego konsumenta. To długie interwały wymiany oleju w ostatnim czasie stały się dodatkowymi argumentami, aby przyciągnąć kupujących.

        Jakie czynniki wpływają na interwał wymiany oleju silnikowego?
Z głównych – to jest sezon, tryb pracy, a także jakość paliwa i materiałów eksploatacyjnych. Niektórzy producenci pojazdów i olejów silnikowych dają różne wskazówki jak często należy wymieniać olej silnikowy, w zależności od warunków eksploatacji. W szczególności spotyka się takie określenie, jak „ciężkie warunki” obsługi samochodu, w których wymiana oleju powinna odbywać się częściej.

           Co to jest „ciężkie warunki” pracy?
O dziwo – to nie to, co sobie stanowią bardzo wielu kierowców. Nie wdając się zbytnio w fizykę i chemię procesów, które zachodzą w silniku, można wyróżnić podstawowe tryby pracy, które są „ciężkie” dla silnika i znacznie skracają okres eksploatacji oleju silnikowego. Tak więc „ciężkimi” warunkami są:

  1. Nieregularne używanie samochodu lub znaczne przerwy w pracy. Pamiętaj ludowe przysłowie – „samochód musi jeździć na co dzień!”? Dokładnie tak jest. Silnik, który uruchamia się raz w tygodniu lub, na przykład, w ogóle nie zapala w zimie, wymaga znacznie większej uwagi, częstszej wymiany oleju silnikowego i najprawdopodobniej przeżyje mniej, niż taki sam, ale pracujący na co dzień.Dokładnie tak, i jest to związane z kondensatem, który powstaje wewnątrz silnika w przypadku dłuższych przestojów. Mieszając się z produktami spalania benzyny lub oleju napędowego, ten kondensat jest wystarczająco skuteczny kwas, żrący silnik od środka.
  2. Regularne wycieczki na krótki dystans. Ile kilometrów od twojego domu do pracy? Nigdy nie przejmował się tym, jaką część drogi rano (i odpowiednio wieczorem) jedziesz na nierozgrzanym do temperatury roboczej silniku? Innymi słowy, Jesteś pewien, że Twój silnik w ogóle udaje się w pełni rozgrzacć za czas podróży do pracy? To znów o kondensat ze wszystkimi konsekwencjami. Szczególnie istotne zimą.
  3. Korki i tryb „start-stop”. Jeśli pamiętacie szkolny kurs kinematyki, to musicie zrozumieć, że maksymalne obciążenie na silnik uzyskuje się podczas ruszania z miejsca. To właśnie w tych momentach olej mocniej grzeje i najbardziej intensywnie traci swoje właściwości.
  4. Jazda w terenie górzystym, cholowanie przyczepy, a także stała jazda na załadowanym samochodzie. To jest kolejne zwiększone obciążenie silnika, co prowadzi do przedwczesnego utlenianie i zagęszczania oleju silnikowego.
  5. Eksploatacja samochodu w warunkach zakurzonego lub zanieczyszczonego powietrza.
  6. Niska jakość paliwa.Tu chyba wszystko jasne – to, co sie nie spala w cylindrach, osadza się w oleju silnikowym i znacznie zmniejsza jego skuteczność.
  7. Korki i  praca silnika na wolnych obrotach. Podczas postoju z pracującym silnikiem znacznie spada wydajność układu chłodzenia, olej się grzeje.

Więc, oczywiście, że idealnymi warunkami eksploatacji pojazdu są regularne dalekie podróże w pustym samochodzie z umiarkowanymi prędkościami po czystych drogach, a jeszcze do tego na paliwie dobrej jakości. Jeśli twoje warunki różnią się od tego – trzeba dostosować się do zaleceń producenta pojazdu odnośnie tego, jak często należy wymieniać olej silnikowy. Oczywiście, w kierunku zmniejszenia.

          O ile trzeba zmniejszyć zalecany okres wymiany oleju silnikowego?
To jest kwestia indywidualnego podejścia i zależy od warunków pracy twojego samochodu, a także od jakości oleju, który kupujesz. W każdym bądż razie, jeśli co najmniej pięć z siedmiu powyższych czynników, które obniżają trwałość oleju, pasuję do twoich warunków – śmiało trzeba dzielić zalecany przedział na pół.

         Czy trzeba wymieniać filtr olejowy przy wymianie oleju?
Przy wymianie oleju w silniku niezbędna jest wymiana filtra oleju.Filtr i olej trzeba używać tylko sprawdzonych producentów.Mianowicie to mogą byc  UFI ,  Filtron , Purflux , Mann , Knecht i inne. Praca silnika z brudnym filtrem oleju równoważna jest  pracy bez niego, ponieważ olej wtedy nie jest  filtrowany. Podczas normalnej pracy silnika filtr po 10 000 km straci swoje właściwości, co spowoduje otwarcie zaworu nadciśnieniowego (jest to przewidziane w konstrukcji filtra oleju) i olej trafi do części silnikowych nieoczyszczony.Stąd wynika intensywne zużycie silnika. Chociaż kontrolka ciśnienia awaryjnego świecić nie będzie.Jeśli zmieniasz filtr oleju samodzielnie, nie zapomnij wlać do niego olej silnikowy do około połowy objętości (dla lepszego pierwszego uruchomienia po zmianie oleju) i nasmarować gumy na obudowie filtra.

O czym możesz się dowiedzieć z napisów na kanistrze z olejem. Przydatne informacje.

Klasyfikacja olejów silnikowych

Funkcjonują dwie klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych: API oraz ACEA. Pierwsza, stworzona przez Amerykański Instytut Naftowy, dzieli oleje w zależności od typu silnika. Oleje do silników benzynowych posiadają oznaczenie „S”, do silników Diesla „C”. Druga litera, po S lub C, opisuje jakość oleju. Im dalsza litera w alfabecie, tym wyższa jakość  i odporność oleju na ścieranie oraz większa zdolność do usuwania zanieczyszczeń. Europejska klasyfikacja ACEA określa jakość olejów dla samochodów ze standardowym silnikiem benzynowym (A), Diesla (B), niskoemisyjnych silników benzynowych i Diesla (C) oraz olejów do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym (E). Obecnie ACEA wymaga aby każdy olej do standardowych silników był dostosowany do obu typów silników (klasyfikacja A B). Cyfry przy literach oznaczają poziom określonych właściwości np C1 – najniższy poziom popiołów , C3 – poziom najwyższy.

Dla samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi:

A1 / B1 – oleje, zdolne do zmniejszenia zużycia paliwa i zmniejszenia tarcia;

A2 / B2 – nieużywane;

A3 / B3 – wyróżnia się zwiększoną odpornością na utlenianie i wytrzymałością ;

A3 / B4 – charakteryzuje się zwiększoną odpornością na utlenianie i wytrzymałośćą, dla nowoczesnych silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa;

A5 / B5 – olej silnikowy, zmniejszający tarcie, charakteryzuje się zwiększoną odpornością na utlenianie i stabilnością pracy silnika w warunkach ciężkich.

Uprawnienia do korzystania z oleju silnikowego Grupy  FIAT  

9.55535-G1   Olej, który gwarantuje oszczędność paliwa i przedłużony okres utrzymywania silników benzynowych

9.55535-D1   Oleje o standardowych właściwościach dla silników Diesla

9.55535-H2    Oleje silników benzynowych. Mają stałą wysoką lepkość w wysokich temperaturach.

Podstawowe wymogi odpowiadają normam API SM, ACEA A3-04/B3-04

9.55535-H3       Oleje silników benzynowych o wysokiej wydajności

9.55535-M2   Oleje silnikowe z przedłużonym okresem międzyobsługowym.  Podstawowe wymogi odpowiadają  normam  ACEA A3-04/B4-04, GM-LL-B-025

9.55535-N2  Oleje silnikowe z przedłużonym okresem międzyobsługowym, zarówno dla silników wysokoprężnych, jak i silników benzynowych z turbodoładowaniem. Podstawowe wymogi odpowiadają normam API SM, ACEA A3-04/B4-04

9.55535-S1  Olejei  energooszczędne  o przedłużonych odstępach czasu wymiany dla silników benzynowych z katalizatorem trójdrogowym i silnikami wysokoprężnymi z filtrem cząstek stałych (DPF).  Podstawowe wymogi odpowiadają  normam  ACEA C2

9.55535-S2   Oleje o przedłużonych odstępach czasu wymiany dla silników benzynowych i wysokoprężnych z trójdrogowym katalizatorem i filtrem cząstek stałych. Spełnia wymagania ACEA C3, MB 229.51, API SM/CF

    Wymagania i normy (normy i aprobaty) oleju silnikowego BMW

BMW Longlife-98 – Oleje silnikowe do specjalnych silników benzynowych od 1998 roku. Zwiększony odstęp czasu wymiany (do 15 tysięcy km). Zgodność z normą ACEA A3 / B3.

BMW Longlife-01 – Oleje silnikowe do silników benzynowych od 09/2001 z wydłużonymi przedziałami wymiany oleju. Zgodność z normą ACEA A3 / B3.

BMW Longlife-01 FE – Silniki benzynowe produkowane po 2001 r. Specyfikacje dla silników, w których oleje o niskiej lepkości pozwalają zaoszczędzić paliwo (na przykład silniki benzynowe z Valvetronic).

BMW Longlife-04 – Dopuszczenie zostało wprowadzone w 2004 r. Na oleje silnikowe dopuszczone do stosowania w nowoczesnych silnikach samochodów BMW. Oleje te są zalecane dla wszystkich silników Diesla z filtrem cząstek stałych.

Wymagania i normy (normy i aprobaty) oleju silniko-

wego VW/Audi/Seat/Skoda (VAG)

VW 500.00 – całoroczny  olej do silników benzynowych i wysokoprężnych bez turbodoładowania  (SAE 0W-40, 5W-40, 10W-40). Zgodność z wymaganiami ACEA  A3-96.

VW 501.01 – Olej silnikowy do silników benzynowych i diesla z bezpośrednim wtryskiem. Zgodność z wymaganiami ACEA  A2.

VW 502.00 – Olej silnikowy do silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Zgodność z wymaganiami ACEA  A3.

VW 503.00 – Olej silnikowy do silników benzynowych wyprodukowany od 05/1999, z przedłużonym okresem między wymianami (do 30 tys. Km, 2 lata) . Wykracza wymagania 502. 00 (HTHS 2,9 mPa / s).

VW 503.01 – Olej do doładowanych silników benzynowych z przedłużonym okresem między przeglądami, na przykład Audi S3, TT (HTHS> 3,5 mPa / s)

VW 504.00 – Oleje do silników benzynowych i wysokoprężnych z wydłużonymi okresami międzyobsługowymi, w tym silników  wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych i bez dodatkowych dodatków w paliwie.

VW 505.00 – Oleje do silników dieslowych samochodów osobowych z turbodoładowaniem i bez. Podstawowe cechy spełniają wymagania ACEA B3.

VW 505.01 – Oleje o lepkości SAE 5W-40 do silników Diesla z pompowtryskami (Pumpe-Demse).

VW 506.00 – Oleje silnikowe do silników Diesla z turbodoładowaniem po 05/1999. Przedział serwisowy (do 50 tys. Km) został zwiększony. Zgodność z wymaganiami ACEA B4.

VW 506.01 – Olej silnikowy do silników Diesla z pompowtryskami z przedłużonym okresem między wymianami. Zgodność z wymaganiami ACEA B4.